Cyfryzacja szkicu cz. 1

Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że nie posiadam żadnego wykształcenia plastycznego. Wszystkie poglądy są moje i tylko moje. Do większości z tych teorii doszedłem sam po wielu, wielu, wielu godzinach zastanawiania się „co jest nie tak z moim obrazkiem”, oraz studiując książki i masę tutoriali znalezionych w sieci. Nie wiem jak niektóre rzeczy nazywają się fachowo i nadałem im jakieś swoje nazwy, lub zapożyczyłem by ułatwić wyjaśnianie poszczególnych zagadnień. Jeśli ktoś dysponuje bardziej fachową wiedzą w tym temacie, będę wdzięczny za stosowne korekty. Pierwsza część poradnika powstała na bazie innego znalezionego w sieci. Ja jednak przedstawiam swój punkt widzenia i rozwijam go **[o część 2](http://rydygerart.esy.es/tutoriale/cyfryzacja-szkicu-cz-2/)**. Temat dotyczy konwersji tradycyjnego szkicu do cyfrowego odpowiednika z wykorzystaniem darmowego programu **Krita.** Posłużę się tutaj przykładem z **Teolteco.** Poradnik można z powodzeniem stosować nie tylko do pojedynczych prac ale również do całych komiksowych stron. Powstał on z myślą o Marcinie i pomocy w jego bojach z cyfrowym rysunkiem, ale rozpisałem się na tyle, że pewnie przyda się też szerszej publiczności. Kto wie? Może przyczyni się do zmiany organizacji Waszej pracy i szybszego rozwoju? Pełna wersja (z galeriami) dostępna jest na moim **[ blogu](http://rydygerart.esy.es/tutoriale/cyfryzacja-szkicu-cz-1/)** **1. Planowanie** Jak to zwykle bywa rysujemy wiele szkiców gdzieś przy okazji. Nawet ja gdy mam wyjechać na wycieczkę, nad wodę, czy po prostu odstać swoje u lekarza często biorę ze sobą zwykłą podkładkę z klipsem, ołówek i gumkę. Rysuję wówczas różne różności, często wplatane później w opowieść. Zwykle nie są to jakieś wykończone szkice- są to niedbałe, nieraz z rażącymi błędami szkice które pełnią rolę notatek jakie sporządzają pisarze. Gdy już jednak jakiś zabłyśnie potencjałem warto byłoby go wykorzystać. O tym właśnie jest ten „tutek”. ![](http://rydygerart.esy.es/wp-content/uploads/2016/10/DSCN5450-1024x768.jpg) **2. Wytyczne** Ekrany komputerów to chytre bestie. Gdy szkic jest za mały, a co za tym idzie ubogi w detale- nie ma sensu go edytować bo trudno będzie go „ubogacić” w detale na komputerze. Dlatego takie pchełki- jak ja je nazywam, staramy się narysować nieco większe, a nawet w razie potrzeby przerysować je na większym formacie. ![](http://rydygerart.esy.es/wp-content/uploads/2016/10/DSCN5446-1024x768.jpg) *Wcześniejsze szkice natchnęły mnie do naszkicowania twarzy jednego z mutantów. Być może będzie ona wykorzystana w jednym z rozdziałów.* **3.Szkic** **Na tym etapie zaznaczyć trzeba, że to w jakim stopniu wykończymy rysunek tradycyjną metodą zależy już tylko od nas samych, bowiem odtąd w dowolnym momencie możemy przeskoczyć do punktu 6 tego poradnika.** Szkic często z uwagi na następny krok często wykonywany jest kolorowym ołówkiem- niebieskim lub czerwonym. Ułatwia to późniejsze inkowanie i skanowanie. Skaner bowiem można ustawić tak by „omijał” kolor i skanował tylko czarny. Z praktyki wiem, że ołówki takie są dość drogie i trudno dostępne u nas w kraju i początkujący (w tym, również i ja) wykonują szkice zwykłym ołówkiem. Jeśli inkujecie bezpośrednio po grubej warstwie ołówka, to narażeni jesteście na wymazanie tuszu wraz z ołówkiem. Polecam więc inkowanie poprzez tradycyjne kalkowanie- przykładając kartkę do kartki lub **„patrz punkt 4”.** ![](http://rydygerart.esy.es/wp-content/uploads/2016/10/DSCN5449-1024x768.jpg) Niecierpliwym i ubogim w nadmiar wolnego czasu polecam sprawdzoną metodę skanowania takiego szkicu bez inkowania. Metoda ta jednak posiada jedną wadę- trzeba mieć dobrego skill’a na swoim tablecie by efekt wyszedł naturalnie lub po prostu mieć dobry, profesjonalny sprzęt. Ja tym razem „czułem” rysunek i poszedłem z nim **nieco **dalej cieniując tam i ówdzie. To trudny orzech do zgryzienia gdy podpieramy się popularnymi tutorialami z sieci. Ale o tym traktuje **[część druga.](http://rydygerart.esy.es/tutoriale/cyfryzacja-szkicu-cz-2/)** ![](http://rydygerart.esy.es/wp-content/uploads/2016/10/DSCN5461-1024x768.jpg) **5. Inkowanie… Lub nie** To czym inkujemy i czy w ogóle inkujemy, to już zależy od naszego upodobania i stylu rysowania. Ci co lubią roztkliwiać się nad detalami z pewnością polubią bardzo cienkie długopisy lub pióra. Inni z kolei lubiący nieco bardziej schematyczny, konturowy rysunek (manga np.) zadowolą się pewnie cienkopisami. Równie dobrze można to olać i przejść do **[drugiej części poradnika.](http://rydygerart.esy.es/tutoriale/cyfryzacja-szkicu-cz-2/)** Tak, czy siak inkowanie powinno być czyste, możliwie jak najbardziej dokładne. Zaoszczędzimy sobie tym dużo pracy podczas obróbki cyfrowej z wymazywaniem kleksów czy dociąganiu linii. **=Decha=** Gdy nie miałem dokładnego tabletu zrobiłem sobie własną tzw. deskę kreślarską. Zaoszczędziłem tym samym kilkaset złotych i wiele szkiców na których porobiłbym „babole”. Zdięcia mojej deski są **[w oryginalnym poradniuku na moim blogu.](http://rydygerart.esy.es/tutoriale/cyfryzacja-szkicu-cz-1/)** (Tutaj jeszcze się nie dodawać galerii) Każde inkowanie należy wykończyć. Ja robię to po naniesieniu głównych linii. Dzięki temu ręka pewnie spoczywa na biurku i nie ma ryzyka kleksów. ![](http://rydygerart.esy.es/wp-content/uploads/2016/10/DSCN5474-284x213.jpg) *Schematyczne linie wykonane na desce kreślarskiej * ![](http://rydygerart.esy.es/wp-content/uploads/2016/10/DSCN5475-284x213.jpg) *Poprawione linie oddające bryłe i głębokie cienie. * **6. Skanowanie** Do skanowania na swoim linux’ie Mint Cinnamon używam domyślnego zestawu. Dotychczas skanowałem w 600DPI i wciąż staram się tego trzymać choć od pewnego czasu coraz częściej wybieram 300DPI. Wynika to ze strategii jaką obrałem na publikację komiksu ale tym kiedy indziej. ;) ![](http://rydygerart.esy.es/wp-content/uploads/2016/10/skanowanie3--1024x548.png) **7. Krita** Otwieramy Kritę. Ja zainstalowaną mam już wersję 3.0. Wyróżnia się ona spolszczonym interfejsem i wieloma usprawnieniami na tle poprzedniczki. Zdarza się jednak, że się crashuje. Zeskanowany obraz przeciągamy w okno programu i puszczamy. W ten sposób przeszliśmy do drugiego etapu cyfryzacji. ![](http://rydygerart.esy.es/wp-content/uploads/2016/10/Zrzut-ekranu-z-2016-10-07-00-51-40-1024x538.png) **8. Kadrowanie** W moim przypadku niezbędnym jest wykadrowanie obrazu. Wykonuję kolejno **Obraz > Obrót > Obróć obraz o 90 w prawo.** ![](http://rydygerart.esy.es/wp-content/uploads/2016/10/Zrzut-ekranu-z-2016-10-07-00-54-44-1024x538.png) Drugim sposobem jest wybranie narzędzia manipulacja **[ctrl+T]** i zmiana wartości osi** „z”. ** ![](http://rydygerart.esy.es/wp-content/uploads/2016/10/Zrzut-ekranu-z-2016-10-07-00-56-17-3-1024x552.png) **9. „Filtrowanie”** No dobrze ale do szkicu jeszcze wrócimy na razie zajmiemy się tuszem, a ściślej mówiąc „wyciąganiem” tuszu z kartki. Wrzucam więc w **Kritę** obrazek zainkowany na desce kreślarskiej. Naszym celem jest pozbycie się się tła. ![](http://rydygerart.esy.es/wp-content/uploads/2016/10/Zrzut-ekranu-z-2016-10-07-01-18-04-1024x538.png) W tym celu wybieramy: **Filtry > Dopasowanie > Krzywe regulacji barwy** [eng. Filter > Adjust > Color Adjustement curves]** [ctrl+M]** ![](http://rydygerart.esy.es/wp-content/uploads/2016/10/Zrzut-ekranu-z-2016-10-07-01-29-08-1024x576.png) Następnie z pola **Kanał** wybieramy kolejno czerwony i zielony po czym zmniejszamy ich **Wejście** na **255.** **Kanał niebieski kolor zostawiamy bez zmian.** ![](http://rydygerart.esy.es/wp-content/uploads/2016/10/RGB-859x198.jpg) **Wskazówka: **Na tym etapie możemy dodać nasze ustawienie do zakładek dzięki czemu nie trzeba będzie powtarzać całej operacji za każdym razem. Wystarczy kliknąć **Edytuj nastawy,** a następnie **Dodaj bieżące do zakładek.** Teraz wystarczy kliknąć dwukrotnie myszką by zmienić domyślną nazwę na np. „Tylko niebieski” i zatwierdzić **Enter**em. **10. Desaturacja na maxa!** Teraz musimy pozbyć się koloru niebieskiego. Po tym zabiegu kontury powinny już wyglądać przyzwoicie. Wybieramy **Filtry > Dopasowania > Zmniejszenie nasycenia** [eng. Filter > Adjust > Desaturate lub** [ctrl+Shift+U]** Z nowego okna wybieramy **Max** ![](http://rydygerart.esy.es/wp-content/uploads/2016/10/Zrzut-ekranu-z-2016-10-07-01-49-28-1024x576.png) **11. Poziomy** Już prawie jesteśmy w domu. Jak pewnie zauważyliście tło nie jest idealnie białe- trzeba to więc zmienić. **Filtry > Dopasowanie > Poziomy** lub** [ctrl+L]** i tak manipulujemy suwakami by czarny i biały stały się jednolitymi kolorami. ![](http://rydygerart.esy.es/wp-content/uploads/2016/10/Zrzut-ekranu-z-2016-10-07-01-58-05b-1024x576.png) Przykłady źle dobranych ustawień [na blogu.](http://rydygerart.esy.es/tutoriale/cyfryzacja-szkicu-cz-1/) Prawidłowe ustawienie: ![](http://rydygerart.esy.es/wp-content/uploads/2016/10/Zrzut-ekranu-z-2016-10-07-02-05-57-1024x576.png) *Czerń jest jednolita bez przebić. Biel jest jednolita.* **12. Czyszczenie i barwienie** Na tym etapie pracy możemy zabrać się za czyszczenie naszego rysunku z kleksów i niedociągnięć. **Wskazówka:** By nadać kolor czerni wystarczy wybrać** [ctrl+U]** i w nowym oknie wybrać **Zabarw.** Od teraz manipulując suwakami zmieniamy czerń na dowolny kolor. ![](http://rydygerart.esy.es/wp-content/uploads/2016/10/Zrzut-ekranu-z-2016-10-07-02-32-52-1024x537.png) **Wskazówka:** Odcień To nic innego jak kolor. Podczas barwienia czerni pamiętać należy by najpierw zwiększyć **Jasność,** nieco Nasycenie, a na końcu wybrać **Odcień.** W odwrotnej kolejności po prostu kolor będzie zbyt przyciemniony by go rozróżnić. **13. Usuwanie tła** A teraz coś co spodoba się wszystkim chętnym kolorować swoje prace bez ingerencji w kontury. **Filtry > Barwy > Barwa na kanał Alfa** [eng. Filter > Colors > Color to Alpha] ![](http://rydygerart.esy.es/wp-content/uploads/2016/10/Zrzut-ekranu-z-2016-10-07-02-44-38-1.png) ***Tak oto pozbyliśmy się tła zostawiając kontury!** **Podsumowanie ** Dodając **Warstwę malowania** pod warstwą z konturami możemy swobodnie kolorować nasz rysunek bez obawy o uszkodzenie konturów. ![](http://rydygerart.esy.es/wp-content/uploads/2016/10/Zrzut-ekranu-z-2016-10-07-02-49-04-1024x576.png) **No ale co ze szkicem?!** [Po odpowiedź zapraszam do drugiej części>](http://rydygerart.esy.es/tutoriale/cyfryzacja-szkicu-cz-2/) ![](http://rydygerart.esy.es/wp-content/uploads/2016/10/na-banner-tutka-2.-1024x485.png)

Rydyger

Opublikowane: 1 rok temu

Komentarze

Zaloguj się, aby dodawać komentarze